Karinu lubjakivi leidub ka teisel pool maakera

Möödunud nädalal toimus Karinu karjääris Nordkalk AS-i poolt näidislõhkamine, kuhu olid kutsutud külaelanikud ja vallavalitsuse töötajad. Nordkalk AS kaevandab Karinu karjääris lubjakivi, mida töödeldakse keemiselt Rakke tehases. „Keemilises protsessis on oluline see, et toimeainet oleks võimalikult palju, Karinu karjääris kaevandatavas kivis on kaltsiumkarbonaati 90-95 %," selgitas Nordkalk AS tegevdirektor Andres Rammul. Karinu karjäärist liigub kivi edasi Rakke tehasesse, kus ootab ees kive ahi ning kaevandatud kive põletatakse 1000 kraadi juures. „Nii puhast lubjakivi, kui seda on Karinul, on veel Eestis vaid Vasalemmas, kuid Vasalemmast kaevandatud kivi ei ole võimalik põletada ahjus," sõnas Rammul.

Karinu karjääris töödeldakse aastas läbi 300 000 tonni kivi ning kogu selle töö teeb ära praktiliselt neli meest, kelle töövahenditeks on Metso tehnika- rootorpurusti, lõugpurusti ja 3-tekiline sõel. Masinad soetati 2007 aastal ning see oli üks suurimaid investeeringuid Nodkalkil sel hetkel, väärtuseks 25 miljonit krooni. Masinad töötavad ka aastal 2018 suurepäraselt. Lisaks kaevandamisele tehakse pinnase koorimistöid hetkel Karinu karjääris, pinnas viiakse rekultiveerimisse või vahelattu. Kui pinnas on kooritud ehk on vabastatud lubjakivi lasumina, hakatakse seda lõhkama ja puurima. Maapind, mida peab ära koorima, on raskematel hetkedel isegi 5 meetrit, Karinu karjääris on aga 1,5- 2meetrit. Nii palju, kui võetakse ära maapinda, saab ka lõhata. Nordkalk AS on enim aega panustanud korrastamisele just Karinu karjääris, seda parkla näol ning lauge kallaku tegemisega.

Eestis kaevandatakse tänasel päeval koos põlevkiviga samasugune kogus lubjakivi, sest nende kahe kihid on omavahel segatud ja põlevkivi on alati koos lubjakiviga. Euroopa praktikas on palju kohti, kus on madala kvaliteediga lubjakivi, mida kasutatakse ka teedeehituses ja seda just alumistes kihtides, kuid ülejäänud ehitusmaterjalid peavad tagama selle, et tee saab kvaliteetne. Karinult kaevandatud kivi võiks oma näitajate poolest kasutada tee ehituses vaid jalgtee ehituseks.

Karinu lubjakivi leidub ka teisel pool maakera. Lätis, Valmieras on tehas, kus toodetakse klaaskiudriiet. Tehas kasutab klaaskiuriide valmistamiseks peeneks jahvatatud lubjakivi, mis jõuab nendeni just Karinult. Klaaskiudriidest valmistatakse tuulegeneraatoreid ja seda kasutab ka näiteks lennukitööstus. Valmiera tehase üheks kliendiks on lennukifirma Airbus. „Kui me istume Airbus lennukisse, siis võime uhkelt öelda, et selles lennukis on kasutatud just Karinult pärinevat kivi!" teatas Rammul. Järvakandis on ettevõte Owens-Illinois, kes täna toodab põhiliselt taarat ning kasutab Karinu kivi oma toodetes. Toodetakse taaraklaasi, sest Karinult kaevandatavas kivis ei ole piisavalt rauda, et sealt tuleksid puhtad ja kirkad aknaklaasid. Peaaegu igas Eestimaal müüdavas õllepudelis ja laste püree purkides on tükike Karinu kivi. Kui tehas sooviks toota kirgast klaasi siis transporditakse kivi Iirimaalt, sest just Iirimaal on kivis raua sisaldus väga kõrge.